terug

Koninginnebrug

Van der Takstraat ong, Rotterdam

Inleiding:

Stalen DUBBELE BASCULEBRUG met bijbehorende BRUGWACHTERSHUISJES gebouwd in 1929 over de in 1868 gegraven Koningshaven ter vervanging van de draaibrug die vanaf 1876 het Noordereiland (Van der Takstraat) met de linker Maasoever (Stieltjesplein) verbond. Deze nieuwe Koninginnebrug is het resultaat van een in 1924 uitgeschreven ideeënprijsvraag, waarvan het bekroonde ontwerp van ir. A.H. Rood, in samenwerking met de Duitse fabrieken Machinefabrik Augsburg-Nürnberg en de Firma Grün & Bilfinger, in 1929 werd gerealiseerd. Bij de uitvoering waren ook de gemeentearchitecten ir. W.G. Witteveen en ir. A van der Steur betrokken.

N.B. De brug lag oorspronkelijk in het verlengde van de oude Willemsbrug over de Nieuwe Maas. Met de aanleg van de nieuwe Willemsbrug in 1981 is de situatie gewijzigd en verloor de Van der Takstraat zijn doorgaande verkeersfunctie tussen het centrum en de "Kop van Zuid" (Stieltjesplein).

Omschrijving:

Dubbele basculebrug met massieve gebogen vakwerkliggers van geklonken staal over een middendoorvaart van 50 meter. Aan weerszijden gemetselde bruggehoofden met gietijzeren lamphouders aan de einden. Ter hoogte van de constructieve brugdelen op de pijlers vier beeldbepalende bedieningsruimten met onbelemmerd uitzicht over water en brugdek. Deze vrijwel ronde gemetselde brugwachtershuisjes zijn voorzien van stalen vensters gevat in teakhouten kozijnen en opvallende kegeldaken met (groen)koperen dakbedekking.

Waardering:

Koninginnebrug over de Koningshaven destijds de grootste dubbele basculebrug van Europa van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische alsook typologische- en bouwtechnische waarde. Tevens van belang wegens de ensemblewaarde met de ernaast gelegen in 1927 gebouwde spoorbrug De Hef. Verder van stedebouwkundig belang voor de stad- en havenontwikkeling op de linker Maasoever.

Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed/rijksmonumenten.info

 
Info  Reacties Wikipedia Afbeeldingen Streetview