terug

Thalia filmtheater

Kruiskade 31-55, Rotterdam

Inleiding


De voormalige BIOSCOOP met WINKELS, genaamd Thalia is gesitueerd op de noordoostelijke hoek van Kruiskade en Lijnbaan, en gebouwd in de periode 1953-1955 in opdracht van Maatschappij Tuschinski N.V. naar ontwerp van architect Hendriks van het Rotterdamse bureau J.P.L. Hendriks, W. van der Sluys en L.A. van den Bosch. Het interieurontwerp en de kleurstelling van het exterieur kwamen tot stand onder supervisie van interieurarchitect W. Schuhmacher. Tesamen met werk van de kunstenaars Dirk Hubers, Jan van Keulen, M. Mascherini en Nico Wijnberg is een gebouw ontstaan dat als gesammtkunstwerk kan worden aangemerkt. Door de ligging aan de Lijnbaan viel het gebouw in het stedenbouwkundige concept voor deze winkelstraat. Om die reden werd door de dienst Stadsontwikkeling verzocht om een aantal winkels in het bouwplan op te nemen, zodat de aaneengesloten reeks winkels langs de Lijnbaan niet zou worden onderbroken. Hetzelfde gebeurde bij de tegenoverliggende bioscoop Lumière. De opdrachtgever voor de bouw van Thalia was het bioscoopconcern van wijlen Abraham Tuschinski; een Poolse landverhuizer die op weg naar Amerika in Rotterdam bleef steken en hier werkte aan de verwezenlijking van zijn `American dream'. De vooroorlogse Thalia-bioscoop aan de Hoogstraat, gesneuveld tijdens het bombardement van 14 mei 1940, was de eerste bioscoop waarbij Tuschinski zijn internationaal vermaarde ideeën over de inrichting en exploitatie van bioscopen realiseerde en vormde de opmaat voor de bouw van het befaamde Tuschinski-theater in Amsterdam. Tuschinski en zijn zwager-compagnons Gerschtanowitz en Ehrlich kwamen om in Duitse concentratiekampen. Thalia werd na de oorlog herbouwd door de voortzetters van het concern, geheel in de geest van Tuschinski met alle daarbij behorende aandacht voor interieur en kunsttoepassingen. De opdracht bestond uit een filmtheater met 800 stoelen zonder podium of toneel. Aan het definitieve ontwerp gingen diverse varianten vooraf, waarin met name werd gestudeerd op de ligging van de entree en de uitwerking van de gevel aan de Kruiskade. Aan drie kunstenaars, H. Noorlander, W. Reijers en N. Kneulman, werd gevraagd een decoratieschema te ontwerpen voor het gesloten muurvlak aan de Kruiskade. Het expressieve ontwerp van Kneulman was zowel voor opdrachtgever, architect en Stadsontwikkeling het meest overtuigend. Voor de realisatie van dit plastiek was een forse aanpassing van het ontwerp nodig, waarbij niet langer de entree maar het kunstwerk a...

Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed/rijksmonumenten.info

 
Info  Reacties Afbeeldingen Streetview